Şcoala Gimnazială „Teofil Vâlcu” HăneştiComuna Hăneşti Judeţul Botoşani

TEMA DE CERCETARE AN ŞCOLAR 2014 – 2015

„Influenţe mass-media în educaţia copilului de vârstă şcolară”

 

        I. ARGUMENT

         1. Când vorbim despre rolul şi influenţele mass-media în educaţia copilului de vârstă şcolară, gândul ne duce şi spre partea pozitivă a lucrurilor, dar parcă mai mult spre influenţele negative ( violenţă, boli psihice, deviaţii ale stimei de sine etc.).. Într-un chestionar acordat directorilor de şcoli, pentru a scoate în relief reprezentări ale acestora privind cauzele de context social ale violenţei şcolare, influenţa negativă a mass-mediei a ocupat locul al patrulea, din 11 cauze, cu 73,4%. Celelalte cauze, care au devansat-o, sunt: scăderea autorităţii părinţilor (68,7%), timpul acordat de părinţi copiilor este insuficient sau absent (89,1%) şi sărăcia ca nivel socio-economic scăzut al familie (78%) (vezi „Violenţa în şcoală”, studiu coordonat de Mihaela Jigău, Aurora Liiceanu şi Liliana Preoteasa).

       Mihaela Sofrone, în teza sa de doctorat intitulată „Violenţa televizuală şi comportamentul adolescenţilor” (Univ. Bucureşti), consideră: „Comunicarea de masă promovează atât civilizaţia modernă în permanentă dezvoltare şi transformare –noi tipuri de familie, alte stiluri de muncă, de iubire şi de viaţă, o nouă economie, noi conflicte politice şi dincolo de toate acestea, o conştiinţă modificată -, cât şi implicaţiile acestor modificări în viaţa indivizilor şi asupra relaţiilor sociale stabilite. Pe de altă parte, tradiţionalismul susţine concepţii de genul crede şi nu cerceta sau, mai pragmatic, aşa am apucat, aşa au făcut (crezut) părinţii, bunicii, moşii şi strămoşii..., în vederea unei verticalităţi morale. La intersecţia modernismului cu tradiţionalismul se remarcă VIOLENŢA – ca formă de comunicare cu impact puternic asupra categoriilor vulnerabile”.

      Federaţia Internaţională a Comunităţilor Educative (FICE), a adăugat listei factorilor ce generează şi favorizează violenţa şi televiziunile care, după cum spune prof. dr. Tudor Opriş, unul dintre membrii fondatori FICE, „...dedică în proporţie de 30-40% din programul lor de divertisment (filme, spectacole de muzică, bătăi în bazine cu ciocolată, showuri erotice) unor teme antieducative care incită la drogare, sex, insubordonare, terorism, sugerând toate formele de violenţă posibile, de la cele mai sofisticate şi perverse până la cele sordide prin cinism şi brutalitate”.

      Continuă prof. dr. Tudor Opriş: „Insulta, calomnia, turnătoria, lovirile grave, violurile, crimele, fac deliciul şi materia primă de fiecare zi a mass-mediei al cărei rating şi supravieţuire financiară depind în bună măsură de difuzarea şi amplificarea lor comercială”.

      Dacă directorii de şcoli au pus influenţa negativă a mass-mediei pe „locul” patru, profesorii, chestionaţi pe problema identificării cauzelor creşterii violenţei în şcoală, au pus influenţa mass-media pe primul loc.

     Totuşi, să nu uităm că mass-media contribuie şi la îmbogăţirea orizontului de cultură generală, la educarea artistică, la formarea de concepţii, atitudini, convingeri şi sentimente din cele mai diverse. .

Scopuri:

  1. verificarea relaţiei de cauzalitate între violenţa manifestată prin mass-media şi comportamentul violent al unor elevi din comuna Hăneşti;
  2. identificarea urmărilor consumului în exces de produse mass-media asupra stării de sănătate a elevilor şcolilor din comuna Hăneşti;
  3. cuantificarea rolului celor patru funcţii importante ale mass-media în rândul elevilor din comuna Hăneşti: funcţia de informare, funcţia de socializare, funcţia de compensare şi funcţia educaţională;
  4. măsurarea gradului de conştientizare a rolului nociv al unor categorii de produse mass-media în vederea prevenirii efectelor acestora;
  5. stabilirea dacă elevii din comuna Hăneşti constituie un grup reprezentativ de consumatori de mass-media.

Obiective:

  1. evaluarea dimensiunilor influenţei mass-media şi a acţiunii acestora asupra personalităţii (în formare) a copiilor de vârstă şcolară din Hăneşti;
  2. găsirea unor modalităţi de ameliorare a influenţei negative a mass-media în rîndul elevilor;
  3. stabilirea unor modalităţi de implicare a părinţilor în relaţia copiilor lor cu mass-media;
  4. îmbunătăţirea experienţei pozitive a şcolilor din comuna Hăneşti astfel încît funcţiile mass-media să acţioneze pozitiv asupra elevilor.

Documente de la care se poate porni:

  1. Situaţii şi analize prezentate în şedinţele consiliilor profesorale şi a comisiilor metodice din şcoli;
  2. Mihaela Sofrone: „Violenţa televizuală şi comportamentul adolescenţilor” (teză de doctorat, Univ. Bucureşti);
  3. Alvin Toffler: „Al treilea val” (Ed. Politică, Bucureşti, 1983);
  4. A. Giddens: „Sociologie” (Ed. All, Bucureşti, 2010);
  5. Dorin Popa: „ Studii asupra mass-media” ( Curs, Univ. „Al.I.Cuza”, Iaşi);
  6. Colecţia „Tribuna învăţământului” (2010 – 2015);
  7. Orice experienţă pozitivă. Finalizare: Noiembrie – Decembrie 2015 într-o carte auxiliar didactic Materialele se trimit pe This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.