TEMA DE CERCETARE A ŞCOLII GIMNAZIALE „TEOFIL VÂLCU” HĂNEŞTI ÎN ANUL ŞCOLAR 2017 – 2018

„Timpul liber al elevului”

ARGUMENT

O investigaţie făcută în rândul copiilor de vârstă şcolară din comuna Hăneşti a scos în evidenţă că elevii buni îşi organizează adecvat timpul liber. Elevii slabi nu-şi organizează bine timpul liber, în sensul de a avea preocupări ce le-ar îmbunătăţi situaţia şcolară, în fapt ei irosindu-se în activităţi cu slabe resurse formative.

Fiind locuitori ai mediului rural, foarte mulţi elevi (62%) primesc din partea părinţilor sarcini de ordin gospodăresc, acestea diminuând resursele de energie necesare continuării unui efort intelectual susţinut. Ca să nu mai vorbim că un segment de 20% nu primeşte astfel de sarcini, componenţii lui fiind cei care „omoară” timpul.

Trebuie plecat de la faptul că timpul liber este înţeles a fi acea unitate de timp folosită după voia şi priceperea fiecărui elev, dar că având în vedere vârsta, acesta trebuie dirijat în folosirea timpului liber către activităţi utile, plăcute şi adecvate, care să-i formeze trăsături pozitive de caracter.

Abordările pot fi diferite. Se pot face referiri la timp liber zilnic, timp liber la sfârşit de săptămână sau timp liber în vacanţe. Poate fi luat în calcul şi timpul liber al unei zile, adică intervalul rămas după efectuarea unor activităţi cum ar fi: orele de curs, activităţi extraşcolare, trebuinţele personale, activităţile gospodăreşti sau alte activităţi neprevăzute.

Psihologii şi pedagogii sunt de acord că dacă ceea ce este timp liber într-o zi, sau la sfârşit de săptămână, poate fi coordonat de profesori, pentru organizarea celui din vacanţe rolul important revenind familiei.

Se poate discuta chiar despre un management al timpului liber care implică o optimizare a proiectării şi planificării activităţii de către profesori, diriginţi, conduceri de şcoli. Un posibil aliniament interogativ pe care se înscrie principiile managementului timpului liber este dat de Şerban Iosifescu (vezi bibliografia recomandată): 1. „ce sarcini avem de rezolvat”; 2. „care sete ordinea de priorităţi”; 3. „în cât timp trebuie rezolvată fiecare sarcină”; 4. „ce instrument avem prin intermediul căruia monitorizăm realizarea sarcinilor şi modul în care ne-am planificat activitatea”.

SCOPURI:

  1. Formarea unor tipuri de elevi care să răspundă nevoilor comunităţii şi care să devină persoane componente pentru viaţa privată, profesională şi publică;
  2. Dezvoltarea armonioasă a personalităţii elevilor punându-se accent pe câteva condiţii esenţiale în rezolvarea acestui deziderat: cunoaşterea de sine, respectul de sine, comunicarea armonioasă cu cei din jur, posedarea unor tehnici de învăţare eficientă şi creativă, luarea unor decizii şi rezolvarea unor probleme;
  3. Permanentizarea experienţei pozitive rezultată din legătura evidentă între succesele şcolare ale elevilor şi modul de a-şi petrece timpul liber;
  4. Focusarea atenţiei pe elevii slabi care evită implicarea în nişte preocupări adecvate şi îşi irosesc timpul în activităţi cu slabe resurse formative;
  5. Restituirea armoniei şi integralităţii persoanei elevului printr-o folosire judicioasă a timpului liber;

OBIECTIVE:

  1. Identificarea de către cadre didactice şi părinţi a unui pachet de căi şi mijloace ce vizează valorificarea pozitivă de către elevi a timpului lor liber;
  2. Declanşarea motivaţiilor specifice la cele două nivele (părinţi, cadre didactice) pentru a deveni factori activi în organizarea timpului liber al propriilor copii;
  3. Identificarea unui set de activităţi care să ducă spre eficientizarea parteneriatului şcoală-familie;
  4. Găsirea unor modalităţi de stimulare a experienţei pozitive, a tradiţiei culturale, a exemplelor de bună practică existente la nivelul şcolilor din comună;
  5. Găsirea unor modalităţi de ameliorare a influenţelor venite dinspre situaţia socio-economică;
  6. Găsirea şi organizarea unor activităţi în timpul liber care să aducă un beneficiu pentru mintea şi trupul elevilor;

DOCUMENTE DE LA CARE SE POATE PORNI

  1. Situaţii şi analize prezentate în şedinţele consiliilor profesorale, ale consiliilor de administraţie şi ale comisiilor din şcoli;
  2. A. Cosmovici, M. Caluschi: „Adolescentul şi timpul său liber” (Editura „Junimea”, Iaşi, 1985);
  3. G. Raţă: „Strategii de gestionare a timpului liber” /Editura „Pim”, Iaşi, 2007);
  4. A. Coaşan, A. Vasilescu: „Adaptarea şcolară” (Editura „Ştiinţifică şi Enciclopedică”, Bucureşti, 1988);
  5. E. Şincan, Gh. Alexandru: (Editura „Gh. Cârţu Alexandru”, Craiova, 1993);
  6. Revista on-line: „iTeach”;
  7. Gabriela Bărbulescu, Ionela Stan, Irina Vasile: „Dezvoltare personală” (Editura „Litera”, 2015);
  8. C. S. Duşe: „Management educaţional” (vol. I, Editura ULBSibiu, 2006);
  9. Şerban Iosifescu: „Management educaţional pentru instituţiile de învăţământ” (Editura „Tipogrup Press”, Bucureşti, 2001); 10. R. Iucu: „Managementul şi gestiunea clasei de elevi”(Editura „Polirom”, Iaşi, 2000) 11. Colecţia „Tribuna învăţământului” (2000 – 2018);

FINALIZARE:

  • Noiembrie – Decembrie 2018 într-o carte auxiliar didactic
  • Materialele se trimit pe This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.