TEMA DE CERCETARE AN ŞCOLAR 2012 – 2013
Şcoala Gimnazială „Teofil Vâlcu”
Comuna Hăneşti Judeţul Botoşani
TEMA DE CERCETARE AN ŞCOLAR 2012 – 2013
„Strategii la nivelul factorilor educaţionali privind combaterea absenteismului şi abandonului şcolar”
Argument:
Absenteismul şi abandonul şcolar reprezintă probleme grave cu care se confruntă societatea contemporană, în consecinţă şi învăţământul din comuna Hăneşti. Pentru a putea reduce numărul absenţelor şi abandonurilor şcolare ar fi bine să identificăm şi să studiem câteva cauze: 1. şcolile din zonele defavorizate sunt caracterizate de izolare, sărăcie şi lipsa oportunităţilor de succes socio – profesional pentru absolvenţi; 2. lipsiţi de motivaţie, o parte dintre elevii claselor gimnaziale renunţă la studiu definitiv sau absentează, rămânând să dea o mână de ajutor în gospodăriile proprii sau, muncind ca zilieri la oameni mai avuţi din sat; 3. sărăcia comunităţilor din zonele defavorizate limitează posibilităţile părinţilor de a oferi copiilor resursele necesare educaţiei; 4. starea de sărăcie provoacă şi exploatarea copiilor prin muncă de către părinţii lor; 5.tendinţa din partea cadrelor didactice de a considera că familiile din zonele defavorizate nu ar valoriza pozitiv importanţa educaţiei; 6. neorientarea adecvată a fondurilor către şcolile din comunităţile sărace etc.
Scopuri:
- Investigarea fenomenului absenteismului şi abandonului şcolar în comuna Hăneşti: timp, nivel, cauze, tendinţe;
- Prevenirea şi combaterea absenteismului şi abandonului şcolar prin elaborarea unor strategii adecvate, specifice comunei Hăneşti.
Obiective:
- Identificarea unităţilor şcolare din comună cu un procent ridicat al absenteismului şi abandonului şcolar;
- Determinarea cauzelor absenteismului şi abandonului şcolar;
- Analiza cauzelor cu ajutorul diriginţilor, cadrelor didactice, asistentului social, al medicului de familie, al autorităţilor locale etc.;
- Elaborarea unor strategii de diminuare a fenomenelor de eşec, absenteism şi abandon în rândul elevilor;
- Schimbarea mentalităţii şi atitudinii personalului didactic faţă de elevii cu risc de absenteism şi abandon şcolar;
- Întărirea relaţiei şcoală – familie;
- Creşterea gradului de implicare a cadrelor didactice şi părinţilor în activitatea şcolară.
Documente de la care se poate porni:
- Situaţiile statistice şi analizele din arhivele unităţilor şcolare;
- Studiul SOROS privind cauzele absenteismului şi abandonului şcolar în mediul rural;
- Poziţia Uniunii Europene (UE) privind abandonul şcolar;
- Documentul MECTS „Standard tehnic de asigurare a calităţii procesului de învăţământ în vederea prevenirii absenteismului şi abandonului şcolar”;
- Asociaţia GEDEON: „Broşură – abandon şcolar”;
- Ciprian Furtuşnic, ş.a.: „Estimarea dimensiunii fenomenului de abandon şcolar”;
- Revista Română de statistică nr. 11 din 2011;
- Erika Gzonos: „Abandonul şcolar - cauze şi efecte”;
- Documentele Conferinţei Naţionale privind Abandonul Şcolar din 18 – 20 mai 2010;
- Orice experienţă pozitivă locală.
Finalizare:
Noiembrie-Decembrie 2013 într-o carte auxiliar didactic.
Director,
Prof. Lucian Manole