Print

TEMA DE CERCETARE AN ŞCOLAR 2012 – 2013

Şcoala Gimnazială „Teofil Vâlcu”

Comuna Hăneşti    Judeţul Botoşani

TEMA DE  CERCETARE  AN  ŞCOLAR  2012 – 2013

 

„Strategii la nivelul factorilor educaţionali privind combaterea absenteismului  şi abandonului şcolar”

 

Argument:

            Absenteismul şi  abandonul şcolar reprezintă  probleme grave cu care se confruntă societatea contemporană, în consecinţă şi învăţământul din comuna Hăneşti. Pentru a putea reduce numărul absenţelor şi abandonurilor şcolare ar fi bine să identificăm şi să studiem câteva cauze: 1. şcolile din zonele defavorizate sunt caracterizate de izolare, sărăcie şi lipsa oportunităţilor de succes socio – profesional pentru absolvenţi; 2. lipsiţi de motivaţie,  o parte dintre elevii claselor gimnaziale renunţă la studiu definitiv sau absentează, rămânând să dea o mână de ajutor în gospodăriile proprii sau, muncind ca zilieri la oameni mai avuţi din sat; 3. sărăcia comunităţilor din zonele defavorizate limitează posibilităţile părinţilor de a oferi copiilor resursele necesare educaţiei; 4. starea de sărăcie provoacă şi exploatarea copiilor prin muncă de către părinţii lor; 5.tendinţa din partea cadrelor didactice de a considera că familiile  din zonele defavorizate nu ar valoriza pozitiv importanţa educaţiei; 6. neorientarea adecvată a fondurilor către şcolile din comunităţile sărace etc.

Scopuri:

  1. Investigarea fenomenului absenteismului şi abandonului şcolar în comuna Hăneşti: timp, nivel, cauze, tendinţe;
  2. Prevenirea şi combaterea absenteismului şi abandonului şcolar prin elaborarea unor strategii adecvate, specifice comunei Hăneşti.

Obiective:

  1. Identificarea unităţilor şcolare din comună cu un procent ridicat al absenteismului şi abandonului şcolar;
  2. Determinarea cauzelor absenteismului şi abandonului şcolar;
  3. Analiza cauzelor cu ajutorul diriginţilor, cadrelor didactice, asistentului social, al medicului de familie, al autorităţilor locale etc.;
  4. Elaborarea unor strategii de diminuare a fenomenelor de eşec, absenteism şi abandon în rândul elevilor;
  5. Schimbarea mentalităţii şi atitudinii personalului didactic faţă de elevii cu risc de absenteism şi abandon şcolar;
  6. Întărirea relaţiei şcoală – familie;
  7. Creşterea gradului de implicare a cadrelor didactice şi părinţilor în activitatea şcolară.

Documente de la care se poate porni:

  1. Situaţiile statistice şi analizele din arhivele unităţilor şcolare;
  2. Studiul SOROS privind cauzele absenteismului şi abandonului şcolar în mediul rural;
  3. Poziţia Uniunii Europene (UE) privind abandonul şcolar;
  4. Documentul MECTS  „Standard tehnic de asigurare a calităţii procesului de învăţământ în vederea prevenirii absenteismului şi abandonului şcolar”;
  5. Asociaţia GEDEON: „Broşură – abandon şcolar”;
  6. Ciprian Furtuşnic, ş.a.: „Estimarea dimensiunii fenomenului de abandon şcolar”;
  7. Revista Română de statistică nr. 11 din 2011;
  8. Erika Gzonos: „Abandonul şcolar - cauze şi efecte”;
  9. Documentele Conferinţei Naţionale privind Abandonul Şcolar din 18 – 20 mai 2010;
  10. Orice experienţă pozitivă locală.

Finalizare:

Noiembrie-Decembrie 2013 într-o carte auxiliar didactic.

Director,

Prof. Lucian Manole